Czym jest YouTube?
Nic nie zapowiadało, iż w roku 2005 stanie się coś przełomowego w kategorii serwisów internetowych. Stało się jednak inaczej, bowiem w maju tegoż roku pierwsi użytkownicy mogli rozpocząć korzystanie z serwisu YouTube, który umożliwiał publikowanie tam własnych filmów i pokazywanie ich szerszemu grona odbiorców. Pierwszym wrzuconym filmem było nagranie Jaweda Karima, przyjmującego nazwę użytkownika Jawed, prezentującą jego wizytę w ZOO. YouTube szybko zaczął zyskiwać na popularności, już w następnym roku uznany był za jeden z najprężniej rozwijających się serwisów. Potencjał wyszukiwarki filmów został dostrzeżony przez Google. Koncern kupił platformę YouTube za kwotę 1,65 miliarda dolarów. Nic nie zapowiada, by serwis zaczął tracić na popularności i przestał być tak dobrym nośnikiem reklamy. Jak wynika z badań przeprowadzonych w 2017 roku, każdego dnia jest na nim oglądanych ponad miliard godzin materiałów video. Jest to wręcz niewyobrażalna skala.
Tam, gdzie jest ruch – tam jest szansa na sprzedaż. Tyczy się to również Internetu. Pozycjonowanie w YouTube polega na podejmowaniu takich działań, by nasze materiały pojawiały się jak najwyżej w wynikach wyświetlanych na zadane przez nas zapytanie. Istnieje wiele metod, dzięki którym istnieją większe szanse na zajęcie lepszej pozycji. Dlaczego gra jest warta świeczki? Patrząc na ilość użytkowników, do których może dotrzeć nasz materiał, możemy jasno stwierdzić, iż jest to potężne grono potencjalnych klientów, których przyciągnięcie do serwisów zewnętrznych, tj. naszych stron lub sklepów internetowych, może zakończyć się wartościową konwersją, np. sprzedażą.
Cóż więc czynić, by być na YouTube jak najwyżej?
Istnieje kilka elementów, o które trzeba zadbać, by mieć jak największe szanse na zajęcie czołowych miejsc w wynikach wyszukiwań.
1) Tytuł
Tytuł musi być przede wszystkim odpowiadający materiałowi, który prezentujemy. Zaleca się, by tytuł składał się z co najmniej 5 wyrazów. Powinna tam też być zawarta fraza, pod którą chcemy się wyświetlać jak najwyżej. Jak najbardziej fraza może być odmieniana przez przypadki, algorytmy YouTube są w stanie dobrze dopasować odmienione formy wyrazów do zapytania, dzięki czemu tytuły mogą brzmieć naturalnie a nie sztucznie, jak na przykład „mechanik Gdynia naprawia auto”.
Szukając inspiracji w zakresie tytułu warto podeprzeć się danymi z planera słów kluczowych Google Ads lub też bazując na pytaniach, które jesteśmy w stanie wygenerować w serwisach answerthepublic.com czy też generatora tematów aplikacji Semstorm. Widzimy, jaką popularnością cieszą się takie zapytania, dzięki czemu nasz film może zawierać odpowiedź na często zadawane pytania.
2) Opis filmu
Ze względu na fakt, iż roboty nie są w stanie przeanalizować materiału video (jeszcze), bardzo ważne jest stworzenie prawidłowego opisu filmu. Można w nim jak najbardziej zawierać słowa kluczowe – można nawet pójść dalej i linkować z opisu filmu do swojej strony internetowej lub też sklepu. Bardzo ważnym elementem jest to, by chociaż jedno słowo kluczowe było zawarte w pierwszych 20 wyrazach opisu – to właśnie taka część opisu zostanie wyświetlona, później pojawi się możliwość rozwinięcia opisu. Tak jak w przypadku klasycznego pozycjonowania – należy unikać duplikowania się treści – jeżeli opisy będą pojawiały się w wielu filmach, szanse na zajęcie przez nich wysokich pozycji w wynikach wyszukiwań drastycznie spadają.
3) Tagi
Tagi są idealnym miejscem do wpisania istotnych dla nas słów kluczowych. Wyszukiwanie po tagach często daje najtrafniejsze materiały, w pełni odpowiadające potrzebom wyszukującego. Należy zadbać i o ten element, by można było wykorzystać ten potencjał. Muszą jednak one odpowiadać prezentowanemu materiałowi video. Dzięki dobrze dopasowanym tagom można zwiększyć swoje szanse na prezentowanie się w bocznym panelu, pokazującym treści podobne do aktualnie wyświetlanego materiału.
4) Popularność
Im bardziej popularny jest materiał, posiada więcej odsłon i „łapek w górę”, tym większa szansa, iż pojawi się on wyżej w wynikach wyszukiwań. Warto więc zadać o odpowiednia promocję materiału, by przełożyło się to na jego pozycje. Doskonale nadają się do tego celu portale społecznościowe, w których udostępnić można swój materiał szerszemu gronu odbiorcy. W przypadku reakcji na dany post przez użytkownika serwisu, może on pokazać się również znajomym użytkownika. Pozwala to więc na efektywne zwiększenie zasięgu osób, do którego można dotrzeć.
5) Linkbuilding
Tak jak każde medium, filmy na YouYube można pozycjonować w klasyczny sposób, poprzez proces linkbuildingu. Warto więc wdrożyć działania, których celem będzie stworzenie odpowiedniego profilu linków danego filmu, co powinno przełożyć się na wymierne efekty. Efekty mogą być następstwem nie tylko wyższego się wyświetlania w wynikach wyszukiwań, lecz także przejść do materiału w serwisie YouTube z miejsca, gdzie link do danego materiału został zamieszczony. Bardzo dobrze do tego nadają się różnego rodzaju fora internetowe jak i poczytne blogi, które zezwalają na udostępnianie materiałów zewnętrznych w komentarzach.
Bardzo ciekawy artykuł
Treść jest klarowna, dobrze zorganizowana i pełna przydatnych wskazówek. Autor doskonale wyjaśnia kluczowe zagadnienia. Może warto by dodać więcej przykładów praktycznych. Pomimo tego, tekst jest niezwykle edukacyjny i inspirujący.