Pozycjonowanie lokalne – co warto o nim wiedzieć?

Celem pozycjonowania lokalnego jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach prezentowanych na mapie. W pierwotnej formie na mapie prezentowane są trzy wyniki. To właśnie one zgarniają najwięcej ruchu. Po rozwinięciu zapytania poprzez formę „więcej firm” pojawia się dużo więcej firm, odpowiadających frazie, wedle której nastąpiło zapytanie. Korzyści, jakie płyną z osiągnięcia wysokich pozycji jest nie tylko możliwość pozyskiwania ruchu, w przypadku którego następuje wysoka szansa na konwersję, lecz także budowanie świadomości marki. Częste pojawianie się na mapce pod różnymi zapytaniami sprawia, iż użytkownik zaczyna zapamiętywać nazwę firmy, co często ma znaczenie przy podejmowaniu wyboru.

Klienci zazwyczaj kupują usługi bądź produkty tych firm, które znają lub kojarzą, unikając podejmowania działań z firmami, które w żaden sposób nie są im znane. Budowanie świadomości marki jest więc bardzo ważne, również w perspektywie pojawienia się na mapkach Google. Jeżeli użytkownik zna lub kojarzy daną firmę z kampanii reklamowych lub też właśnie z wcześniejszych wyszukiwań, jest większa szansa na to, że dojdzie do interakcji.

Jak pokazać się na mapkach?

Walka o to, by pojawić się jak najwyżej na mapkach, zwane jest pozycjonowaniem lokalnym. Chcąc uzyskać dobre wyniki trzeba również podejmować przemyślane działania, w przeciwnym wypadku można pojawiać się niżej, lub też w ogóle nasza firma może się na mapkach nie pokazywać. Istnieje kilka płaszczyzn, na których trzeba prowadzić działania, by zwiększyć swoją szanse na zajęcie jak najwyższych pozycji. Postaramy się omówić je w taki sposób, który powinien być zrozumiały dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z szeroko pojętym marketingiem internetowym.

Poprawnie uzupełniony profil GMB

W niniejszym wpisie pojawiać się jeszcze będzie niejednokrotnie skrót GMB, czyli Goomy My Business (często w artykułach pojawia się skrót GMF, tj. Google Moja Firma). To właśnie prawidłowo uzupełniony profil firmy w Google jest podstawą osiągnięcia dobrego wyniku. Google systematycznie rozwija możliwości prezentowania swojej firmy, wprowadzając również możliwość dodawania postów bezpośrednio w profilu firmy. Od dłuższego czasu pojawiają się informacje, iż GMB może być płatne, jednakże póki takie rozwiązanie nie zostało wprowadzone, warto wykorzystać w maksymalnym stopniu jego potencjał. Klienci szukając informacji o naszej firmy zobaczą nasz profil w GMB, warto więc zadbać o to, by był on zagospodarowany w jak najszerszym zakresie – poza suchymi informacjami kontaktowymi warto na bieżąco tworzyć różnego rodzaju wartościowe posty. Warto również zadbać o dobre oceny. Klienci chętniej będą wybierali firmę, przy której będzie większa liczba gwiazdek. Jest to  jeden z elementów, które mają wpływ na wybór przez klientów, jednakże również ze względów wizerunkowych ten element jest dosyć istotny.

Prezentowanie danych

Drugim, równie ważnym elementem jest prezentowanie danych firmy w różnych miejscach. Wykorzystuje się nie tylko katalogi firm, lecz także różnego rodzaju serwisy biznesowe, takie jak chociażby Aleo. Wykorzystuje się również serwisy ogłoszeniowe. Prezentuje się tam nie tylko ofertę, lecz także dane kontaktowe. Co jest bardzo ważne – dane firmy muszą być zgodne z tymi, które podane są w profilu GMB. Tylko w ten sposób można mieć pewność, iż prowadzone działania będą miały szansę przynieść określony i zamierzony przez nas efekt. Warto zadbać o to, by przyrost liczby miejsc, gdzie zostały wstawione dane naszej firmy, był rozłożony w perspektywie czasu.

Nieszablonowe podejście

Przez wiele lat panowało przekonanie, że na daną frazę można się pojawić na mapce, jeżeli posiada się adres dodany w GMB. Kilka miesięcy temu Paweł Gontarek (znany bardziej jako Zgred), wykonał eksperyment polegający na tym, by pokazać się w miastach, które nie są związane w żaden sposób z lokalizacją jego stron. Jest to jeden z wielu przykładów, że nieszablonowe działania mogą nam przynieść wiele korzyści. Warto więc eksperymentować, sprawdzać rozwiązania, które w naszej ocenie mogą przynieść efekt.

 

Wydawać by się mogło, iż wszystko, co istotne w temacie pozycjonowania lokalnego zostało już napisane. Temat jednakże został zaprezentowany w dużym skrócie, kolejne wpisy bardziej szczegółowo przedstawią sposoby, w jaki sposób można znajdować odpowiednie miejsca, gdzie możemy wspominać o swojej firmie, poruszymy również zagadnienie tego, jak w maksymalnym stopniu wykorzystać potencjał, jaki daje nam GMB. Wiedza, którą chcemy się podzielić, bazuje na wieloletnim doświadczeniu, dziesiątkach eksperymentów, wielu godzinach spędzonych na rozmowach z innymi specjalistami, pozwalających spojrzeć na problematykę pozycjonowania lokalnego z różnych perspektyw, co pozwoliło nam na wyciągnięcie bardziej trafnych wniosków, przekładających się na efektywność prowadzonych działań. Nie wszystkie eksperymenty były udane, jednakże nie traktujemy ich jako czas stracony – każde nowe doświadczenie przybliża nas do tego, by nasza widoczność w lokalnych mapach Google była coraz lepsza.

Zostaw komentarz